Svar: Hvor meget jordbær må vores søn på 11 mdr spise?
12. februar 2017
Alder:
11 mdr.
Kære jer i Spanien :)
Tak for dit brev :)
Der findes ikke nogen helt faste retningslinjer for, hvor meget små børn skal spise af de forskellige fødevarer - nogle børn spiser mere, andre spiser mindre og udgangspunktet er, at man skal lade barnet spise, så barnet bliver mæt. Men barnets alder, aktivitetsniveau og madens energiindhold vil naturligt spille ind. Derudover er anbefalingerne, at børn bør spise lidt fra alle fødevaregrupper, - jo mere varieret, jo bedre - og det gælder naturligt også frugt og grønt :)
For børn i vuggestuealderen, så gælder, at frugt og/eller grønt bør indgå i hvert måltid. Det vil være rigtig godt, at du serverer frugt og bær sammen med grøden om morgenen og også gerne formiddag og eftermiddag. Frugt og bær fungerer godt sammen med grød, fordi det er med til at fremme jernindholdet fra grøden, og derudover er det ofte et godt mellemmåltid. Til frokost og til aftensmaden kan du servere grøntsager - og det vil være rigtig godt, at halvdelen af jeres drengs indtag af grønt er de lidt grovere grøntsager, som rodfrugter, gulerødder, kål...
Jeres dreng må gerne få jordbær dagligt - det kan være friske jordbær eller det kan være jordbærmos eller en jordbærgrød serveret med lidt mme... Men det er vigtigt, at du også giver ham andre typer frugt og bær, så han ikke spiser for ensidigt :) Du kan f.eks. variere med ribs, solbær og hindbær... Og jeg kan desværre ikke sige præcist hvor mange jordbær, du kan give ham dagligt - det er et individuelt skøn, som du kun selv kan lave ud fra, hvad han i øvrigt spiser, og hvordan hans mave fungerer... :)
Hvis det er svært at regulere jeres drengs afføring via kosten, og han generelt har problemer med hård mave, så synes jeg, at I skal overveje om ikke han skal behandles med lidt laktulose eller lignende - hvad I nu bruger i Spanien, det kan I tale med lægen om. Laktulse er et afføringsmiddel, der virker ved at blødgøre afføringen - det påvirker ikke tarmbevægelserne og han bliver derfor ikke afhængig af det på samme måde, som han kan blive af andre typer afføringsmiddel...
Prøv også at give ham svesker - f.eks. også sveskemos.. Jeg vil tro, at du kan købe det færdigt på glas, beregnet til babyer - det kan også have en god effekt på maven. Du kan naturligvis også lave sveskemos selv, evt. blandet med kogte blommer eller abrikoser eller æbler...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske