Svar: Hvor meget jordbær må vores søn på 11 mdr spise?

12. februar 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære jer i Spanien :)

Tak for dit brev :)

Der findes ikke nogen helt faste retningslinjer for, hvor meget små børn skal spise af de forskellige fødevarer - nogle børn spiser mere, andre spiser mindre og udgangspunktet er, at man skal lade barnet spise, så barnet bliver mæt. Men barnets alder, aktivitetsniveau og madens energiindhold vil naturligt spille ind. Derudover er anbefalingerne, at børn bør spise lidt fra alle fødevaregrupper, - jo mere varieret, jo bedre - og det gælder naturligt også frugt og grønt :)

For børn i vuggestuealderen, så gælder, at frugt og/eller grønt bør indgå i hvert måltid. Det vil være rigtig godt, at du serverer frugt og bær sammen med grøden om morgenen og også gerne formiddag og eftermiddag. Frugt og bær fungerer godt sammen med grød, fordi det er med til at fremme jernindholdet fra grøden, og derudover er det ofte et godt mellemmåltid. Til frokost og til aftensmaden kan du servere grøntsager - og det vil være rigtig godt, at halvdelen af jeres drengs indtag af grønt er de lidt grovere grøntsager, som rodfrugter, gulerødder, kål...

Jeres dreng må gerne få jordbær dagligt - det kan være friske jordbær eller det kan være jordbærmos eller en jordbærgrød ...

Annonce

... serveret med lidt mme... Men det er vigtigt, at du også giver ham andre typer frugt og bær, så han ikke spiser for ensidigt :) Du kan f.eks. variere med ribs, solbær og hindbær... Og jeg kan desværre ikke sige præcist hvor mange jordbær, du kan give ham dagligt - det er et individuelt skøn, som du kun selv kan lave ud fra, hvad han i øvrigt spiser, og hvordan hans mave fungerer... :)

Hvis det er svært at regulere jeres drengs afføring via kosten, og han generelt har problemer med hård mave, så synes jeg, at I skal overveje om ikke han skal behandles med lidt laktulose eller lignende - hvad I nu bruger i Spanien, det kan I tale med lægen om. Laktulse er et afføringsmiddel, der virker ved at blødgøre afføringen - det påvirker ikke tarmbevægelserne og han bliver derfor ikke afhængig af det på samme måde, som han kan blive af andre typer afføringsmiddel...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Prøv også at give ham svesker - f.eks. også sveskemos.. Jeg vil tro, at du kan købe det færdigt på glas, beregnet til babyer - det kan også have en god effekt på maven. Du kan naturligvis også lave sveskemos selv, evt. blandet med kogte blommer eller abrikoser eller æbler...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor